TERUGREIS OP 14 EN 15 SEPTEMBER 2011

Woensdag 14 september 2011

Het regent dat het giet en volgens Iva van het hotel is dat niet volgens de weersverwachting. Voor ons is het niet zo erg, want we beginnen vandaag aan het eerste deel van de terugreis.

De route loopt van Cesky Krumlov naar Neustadt an der Weinstrasse in de Pfalz, ongeveer 565 kilometer.

Ik maak nog even snel een foto van wat oude dingen in de kamer, een radio en de paspop. Dan ontbijten we en tegen kwart voor 10 gaan we op weg.

We rijden weer richting Lipnomeer, maar nu via de comfortabele route en niet via avontuurlijke smalle weggetjes. Vanaf het Lipnomeer gaan we naar Volary en vervolgens richting Passau, Regensburg, Neurenberg, Mannheim en komen dan bij Neustadt an der Weinstrasse.

Het asfalt in Tsjechië is van zodanige kwaliteit dat er door de regen veel aquaplaning is, voor je het weet gaat je auto ‘zwemmen’. In Duitsland gaat het beter. We verheugen ons erop weer eens lekker gas te kunnen geven op een snelweg en 50 km voor de autobaan worden we al lekker gemaakt met verkeersborden. Onderweg veel zonnepanelen, geen windmolens. We gaan koffiedrinken en belanden meteen weer bij prijzen die aan Nederland doen denken; € 7,50 voor een dubbele espresso en een cappuccino!

Het weer knapt op, de temperatuur gaat van 12 naar 22 graden. In het zonnetje eten we ons broodje.

We gaan weer snel verder, want op de autobaan schiet je wel op, maar er is ook veel oponthoud door wegwerkzaamheden.

Om 5 uur bereiken we Hotel Tenner in Neustadt an der Weinstrasse. Een doodgewoon net hotel zonder bijzonderheden. Hoewel… naast de wastafel hangt een rubberen kruik. Zoiets hebben we ook nog nooit gezien. Er is ook een groot HD TV-scherm, erg luxe na al die piepkleine bolle tv-tjes van de afgelopen weken. Niet dat we veel keken, want we hadden boeken en films op onze laptop voor het geval dat.

=================================

Donderdag, 15 september 2011
Gisteravond lekker gegeten in een restaurantje in Neustadt an der Weinstrasse dat ons aanbevolen werd door het hotel. We vonden het een beetje vreemd dat we niet in het hotel konden eten, maar na 5 minuten flink doorstappen tegen de berg op waren we al bij het restaurantje. Na het eten even rondgekeken buiten het stadje. Rondom duizenden wijnstokken vol met druiven die later vast een lekker wijntje opleveren.

Hotel Tenner  's Morgens ontbijten we met een schitterend uitzicht op de omgeving. Er is geen wolkje aan de lucht en de zon staat al volop te stralen. Om kwart over 9 stappen we in de auto voor het laatste stukje naar huis.

Eerst 100 km lang met wijnstokken begroeide heuvels, daarna landbouw en veeteelt. Af en toe zien we een heuveltje oranje pompoenen liggen die net geoogst zijn. De zonnepanelen hebben plaatsgemaakt voor windmolens.

De reis verloopt voorspoedig. Het is even heel druk tussen Keulen en Düsseldorf, maar op een gegeven moment kunnen we weer doorrijden. Nog een laatste kopje koffie, broodjes en goedkoop tanken en dan Nederland. Meteen een bord met 100! Dat is afkicken na de Duitse autobaan waar je toch op heel veel plekken zo hard mag als je wilt.

Na Utrecht de A2 met 5 rijbanen waar iedereen de eerste paar kilometers braaf 100 km/u aanhoudt, daarna rijdt iedereen 110 en na een tijdje is er geen mens meer die 100 rijdt, maar gaat iedereen gewoon 120 of harder. En wij doen vrolijk mee, want 100, dat is levensgevaarlijk, je valt er bij in slaap.

Om half 4 rijden we Haarlem binnen en even later zijn we thuis. We hebben een uitstekende vakantie gehad. Maar het is ook goed om weer thuis te zijn.

Nu gaan we eerst de rommel opruimen, foto's bewerken, een Picasa album maken en een gedrukt album samenstellen. Niet alleen voorpret voor deze vakantie gehad, maar we hebben ook  napret!

Alle volgers hartelijk bedankt voor de reacties en voor het feit dat jullie het de moeite waard vonden om het verslag te lezen.